tisdag, april 22, 2014

Dödergöks sockutmaning 2014

Det var länge sedan  jag bloggade men nu är jag med i Dödergöks sockutmaning 2014 och kände att jag behövde en plats att skriva om det jag gör där.

Reglerna för utmaningen är enkla:
Det här är en KAL för oss som vill utmana oss själva och vår sockstickning. Utmaningen kan vara att sticka ett visst antal sockor eller att bara sticka från garnlagret, eller kanske att prova nya tekniker, det är vi själva som väljer. KAL:en börjar nu i April och avslutas 1 September 2014.
Nu är bloggen stängd för nya anmälningar med det går också att följa stickutmaningen via taggen #dödergökssockutmaning på instagram.

Min utmaning 
  • Jag ska sticka fyra par sockar från svenska sockmönster äldre än 1965
  • Jag måste ta garn från mitt garnförråd
  • Alla sockar skall vara till andra, presenter eller julklappar

Jag tänkte blogga om de sockor jag väljer att sticka och om hur det är att sticka från äldre mönster där varken garn, stickstorlekar eller språk stämmer överens med det vi använder idag.
Kanske också beskriva de olika tidningar och böcker jag väljer ur.