fredag, april 25, 2014

Nomottas mönstrade sockar

Första paret sockar i Dödergökssockutmaning 2014 är klara. Min utmaning är att sticka fyra par vintagesockar. Mönster och garn skall vara sådant jag redan har.
Sockorna kallas Mönstrade sockar och är från sidan 183 i Nomotta-boken: för handarbeten av ullgarn : allt om stickning och virkning. D. 1. (1936). [Stockholm]: [Seelig].
Hälen är gjord med en tredelad hälbandsintagning och har en dekorkant bestående av två aviga maskor.
Garnet är ett klassiskt sockgarn (75% ull och 25% nylon) med runt 400 m per 100 gr. Det gulaktiga har jag färgat med svampen Roströdskivig spinding. Det blå har jag färgat med Zenits färger för ull. Jag har stickat med fem stycken 2 mm strumpstickor i stål vilket var det som rekommenderades i mönstret.
Det var ingen stickfasthet angiven, garnet de använt var förmodligen mycket tunnare och storleken var stor. Den största förändringen jag gjort gäller sockans storlek.

Tån är gjord med en s.k. bandintagning och själva bandet mellan mellan minskningarna består av sex maskor. Man maskar av tills det är 26 maskor kvar på stickorna som man sedan syr ihop med maskstygn. Sockans rutmönster gör med hjälp av lyfta maskor.

Tredelad hälbandsintagning kallas denna hälkonstruktion. Den har en dekorkant med två aviga maskor längs hälen.
Så här ser sockorna ut på bokens bild. Ett svart-vitt inte alltför tydligt foto.