lördag, april 26, 2014

Sockor för vårpromenaden

Andra paret sockor i Dödergöks sockutmaning 2014 påbörjade

Sockan En kort slätstickad socka med nedvikt krage och ett enkelt mönster av aviga maskor på ovansidan. Förstärkt häl med lyfta makor och fyrdelad bandhäl. Tån är mkt enkel men jag har inte hittat något namn på den. Man minskar i var sida tills endast 4 maskor återstår. Allt ser helt slätt och tight ut och skall väl passa i en promenadsko.
Mönster Mönster från tidningen STICKAT, nr 3, 1951, s. 36. Rubriken för mönstret är Vantar och sockor för höstpromenaden. Modell: Pernelle, Paris. Pernelle är ett franskt garnmärke så mönstret är förmodligen översatt från franskan av tidningen. Eftersom det är vår kallar jag dem sockor för vårpromenaden.
Garn och stickor Det skall vara strumpstickor nr 9 (enl äldre numrering) som motsvaras av 2 mm, vilket är det jag brukar använda. Garnet i mönstret är Pernelle Pernyl. Just detta garn har jag inte hittat på nätet, endast märket. Jag använder ett sockgarn med 75% ull, 25% nylon, 400m / 100 gr. Det har jag färgat kamelbrunt med Prickmusseron. Under kragen har jag et blått garn. Jag tänkte se om jag inte kunde få med något av det på varje par jag gör i utmaningen. Dels för att jag gillar att det hänger ihop och dels för att jag gillar att göra slut på små restbitar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för din kommentar!